3 tips for å lykkes med salg i den digitale tidsalder

Når man diskuterer temaet salg, er det gjerne styrken i personlighet, karisma og overvinningskunst som blir sett på som de viktigste egenskapene. Det er helt klart en fordel å ha disse i bunn, men det som er minst like viktig er å følge opp og administrere salgene på en effektiv og god måte. Denne artikkelen skal se på 3 tips for å lykkes med salg!

Effektiv bruk av digitale verktøy

Oppfølging og administrering av salg en viktig faktor for å lykkes med å oppnå å få tilbakevendende kunder. Effektiv bruk av salgsverktøy som digital crm system kan være en løsning på dette. Er det en liten salgsorganisasjon kan crm for små bedrifter som Lime Go være riktig. Lime go crm forenkler din jobb som selger ved at den samler og systematiserer kundeporteføljen din i en database. For eksempel om du er på en messe, kan du bruke Lime Go app til å skanne alle visittkort og dermed ha all info på kundene lett tilgjengelig på mobil når du skal følge opp. Har en kollega sluttet, ja da finnes alle hennes kunder med kontaktinfo og preferanser i databasen. Et slikt verktøy er svært nyttig for å øke produktiviteten i salgsorganisasjonen.

Personlighetens rolle i salgsstrategi

Personlighet spiller en viktig rolle for salgssuksess. Ofte er en sterk selger-personlighet ekstrovert, sosial og underholdende. Dette er viktig for å kunne bygge tillit og etablere gode relasjoner med kundene. En slik positiv og engasjerende personlighet kan hjelpe med å skape et godt førsteinntrykk og tiltrekke potensielle kunder. Å følge opp salget med administrativt arbeid som å opprette ordrene, fakturere dem og håndtere reklamasjoner krever derimot en annen type personlighet. Uansett hvor enkel crm systemet kan gjøre dette, vil en utpreget selgerpersonlighet simpelthen utsette slikt arbeid til det uendelige. En analytisk og strukturert personlighetstype passer best til dette. Derfor er det alltid lurt å sørge for en miks av personlighetstyper i enhver salgsorganisasjon – for en best mulig gjennomføring og oppfølging av suksessfulle salg.

Synlighet på sosiale medier: En vei til økt salg

I den digitale verden er kommunikasjonen nå så konstant at det ikke lenger holder å prate med kunder på telefon og ved sporadiske middager for å holde dem varme. Uttrykket ‘ute av sinne ute av minne’ passer godt for å beskrive hva som må til her: Kontinuerlig tilstedeværelse. Sosiale medier har blitt en viktig plattform for bedrifter å markedsføre seg selv og nå ut til både kalde og varme kunder. Man må sørge for å være i deres synsfelt daglig – hvis ikke vil en konkurrent garantert være det. Invester i en innholdsprodusent for sosiale medier med det samme – så er du fortsatt med på leken.